vakablak

A blogvilág saját halottja. A 0-bitek rezervátuma.

Friss topikok

Kerti sufni, avagy miért a kurva anyját a magyar államnak?

2008.08.29. 04:37 vakablak

Építenék egy kerti sufnit.  Nem nagy ügy.  A kivitelezőnél lerajzoltuk, milyen legyen, megbeszéltük hozzá, amit kellett.  Végezetül szólt, hogy mivel a tervezett sufni alapterülete nagyobb lesz 10m²-nél, az általunk készített skiccet egy tervezőnek is meg kell rajzolnia, és azt be kell nyújtani az építési hatósághoz.  Mint megtudtam, a (hivatalos nevén) kerti szerszám- és tüzifatároló nem engedély-, hanem csupán bejelentés-köteles.  Elszaladtam hát a tervezőhöz, eléraktam a vázlatot, elmondtam gyorsan, hogy mi végre kell ez az egész, ő rábólintott, hogy egy hét múlva kész lesz.

Én nem is gyanítottam semmit.  Csak akkor döbbentem meg, amikor a kezembe nyomott paksamétával - melyet meg sem néztem tüzetesen - elrobogtam a városházára, be a megfelelő hivatalba, gyorsan leadni.  Hát kérném: a kerti sufnimhoz a törvényi előírásoknak megfelelően a következő, a hatóságnak benyújtandó tervdokumentáció készült:

1. Előlap (építtető aláírásával)
2. Tartalomjegyzék
3. Tervezői nyilatkozat
4. Tűzvédelmi nyilatkozat
5. Munkavédelmi tervezői nyilatkozat
6. Műszaki leírás
7. Tűzvédelmi műszaki leírás
8. 1. számú statisztikai adatlap
9. Építési hulladék kezelése
10. Hiteles tulajdoni lap másolata (mármint a teleké, amire épül)
11. Hiteles térképkivonat másolata
12. Tervek jegyzéke
13. Építész műszaki tervek

  • Alaprajz
  • A - A metszet
  • Déli homlokzat
  • Északi homlokzat
  • Keleti homlokzat
  • Nyugati homlokzat
  • Helyszínrajz

 
Előtte persze volt egy félnapos sorbanállás a hiteles térképkivonatért meg egy másik pár óra a hiteles tulajdoni lapért, s egyik sincs ingyen, mint tudjuk.  A tervet négy(!) példányban kellett benyújtanom.  Alá kellett írnom a fedőlapon, valamint külön minden tervezői rajzon (lásd mint fenn).  A végén a kedves, bár kissé unott hölgy kért még tőlem egy 10.000Ft-os okmánybélyeget, hogy hát ugye, ennyibe lesz.

Hoppáré.  Sőt, az én német kurva anyámat, hogy a hatóságnak nem is elbírálásra, hanem a törvény szerint csak bejelentésre benyújtott, négypéldányos, egyéb (pénzbe és utánajárásba kerülő) okmányokkal bővített, 13 részes, példányonként három helyen aláírt, a tényleges kivitelezendő dologhoz képest eszement módon felfújt tervhez még elkér a hivatal 10.000Ft-ot.  100%-ig biztos vagyok benne, hogy létezik egy EU direktíva, mely szerint a hivatal csak pontosan annyi pénzt kérhet el a hozzá forduló polgártól, mint amennyibe a kérdéses hivatali ügy nekik maguknak ténylegesen kerül.  Ez Németországban pont így is van.  Magyarországon, lefogadom, erről az EU-szabályról még csak nem is hallott senki.  Mennyi kell, galambom?  10 rongy?  Mi az nekem, kipengetem.  Miért nem mindjárt százat kérsz, vagy ezeret? 

Okés, szusszantottam, kifizetem itt és most.  Hát azt nem lehet, okmánybélyeg kell.  Akkor vennék kérem szépen okmánybélyeget 10.000Ft-ért. A hölgy bután nézett rám.  Nem mondta, de gondolta, láttam rajta, "na ez a fasz melyik bolygóról esett ide?".  A postán kell venni, mondta.  Fordult velem egyet a világ.  Tudom, a magyar nem ilyen.  A magyar felkészülten várja a csapásokat.  Én egy kis hülye vagyok, és ahhoz vagyok szokva, hogy nem szívat a hivatal, hanem teszi a dolgát.  Hogy akkor most, kérdeztem óvatosan, úgy kell-e értsem ezt, hogy ez itt a városháza, ahol intézem az ügyeket, és ahol fizetnem kell, de magát az okmánybélyeget ebben az épületben nem is árulják, úgyhogy most menjek ki, szaladjam lefele is azt a négy emeletet amin az imént felmásztam, rohanjak el a postára, álljak sorba, vegyem meg a bélyeget, szaladjak vissza, ügessek fel a negyedikre, várjam ki megint a soromat, csak hogy leadhassam a bélyeget?  Azt, hogy mekkora rettenetes geciség ez az egész aránytévesztett méretű terv-leadás, és hogy még erre pénzt is kérnek, és nem is keveset, azt nem is tettem hozzá.  Hát igen, megtudtam, valóban ez a program.  A fenti tervet követve alázatosan beszereztem a bélyeget, felnyaltam a hölgy ujja által jelölt oldalra, és megtudtam, hogy két hét az elbírálás.

Mert hogy az csak egy szóvirág, hogy "bejelentés".  Itt és most, ebben az összefüggésben a magyar "bejelentés" szó átlényegül, és az "engedélyezés" szó szinonimájává lesz.  Igen, kérném, így megy ez.  A "bejelentés" értelme az volna, hogy tudatom a hivatallal, hogy pajtások, ez lesz, megépítem a sufnit.  A tényleges eljárás azonban az, hogy a bőséges tervdokumentációt az illetékes hivatal ugyan valószínűleg 10-20 másodpercnél tovább nem forgatja - nem is azért van, hanem csak hogy szívassák egy kicsit a parasztot -, az aktus azonban egy határozatban kulminál, mely alakilag pedig tényszerűen egy engedély, melynek híján ha építtetek, akkor nekem jaj, törvényt szegek, kihágok, tilosban járok.

És hogy ez meg ne történhessen, az aktus része a helyszíni szemle is.  Harmadnap ki is jött az illetékes elvtárs (egyébként egy normális, fiatal gyerek, nem szemétkedős típus), és gondoskodott róla, hogy a történet kafkai színezete félreismerhetetlen legyen.  Odament ugyanis a helyhez, ahol majd a sufni állni fog, és lefényképezte a semmit.  Konkrétan azt a helyet fényképezte le, ahol most nincs semmi, ritkás fű sárgállik.  Ez egy olyan fénykép tehát, amelyen a tartalom úgymond "negatív", ahol a lényeg az, hogy mi nincs a képen (sufni), szemben azzal, ami van (ritkás fű).

Kissé sírós hangú kérdésemre, hogy akkor most hogyan tovább, némi hümmögés után közölte, hogy itt tulajdonképpen minden egészen világos, nem bonyolult az ügy.  Ettől a kijelentéstől nem is tudtam hirtelen, hogy inkább megnyugodjak-e, vagy legyek-e még sokkal idegesebb.  Két hét a hivatal határideje, de szerinte ő hamarabb is meglesz vele, mondta, és közben tekintetét a híg levegő egy távoli pontjára függesztette.  Ennyiben maradtunk.

Megmondom, hogy konkrétan mit gondolok erről az egészről: a magyar államnak mindenestül a kurva anyját.  Mennék befele abba a puccos városházába, vinnék magammal vésőt, kalapácsot, nagyot és erőset, verném széjjelfele a falakat, rúgnék és toporzékolnék, tépném lefele a falról a képeket (a mostani és a korábbi polgármesteréit, a város nevezetességeit és a sok más giccset) és tapodnék rajtuk, ropogna a talpam alatt az üveg, közben sikítanék üveghangon, hullana a vakolat, roppanna a tégla, de nem is kalapács kell ide, csákány kell, erőolló, dinamit, gránát, akna és aknavető, géppuskafészek az utca túloldalára, pukkantanám szétfele a semmirekellő, szájtáti, közpénzevő, lógós, polgáron basáskodó, hivatali hatalmával visszaélő öntörvényű közszolgákat, lángszóró kell ide, vegyi fegyverek, lépfene a seggükbe, ostromoljon a gyalogság, a lovasság (a könnyű és a nehéz), tüzérség lője őket szerteszét, lövészek lepjék el az utcákat, harckocsik gördüljenek és egy pillanatig se maradjon abba az ágyúzás, a város környéki dombokra katyusákat szeretnék, dübörögjenek a vadászgépek (a Gripenek, a Migek, a Mirage-ok, az F16-osok), szórják a bombákat, B2-est is akarok az égre, meg robotrepülőket, hogy videóra vegyék nekem az egészet, és közben Hellfire-rakétákkal lőjék a hivatali kocsikon menekülőket, kazettás bombák is hulljanak, csattanjanak a szegényített uránium lövedékek, atomot nekik!  Az évezred gombafelhőjét akarom, gumipókozzon valaki össze egy egész kis arzenált, belül legyen két-három hidrogénbomba, kívül meg fürtben tíz-húsz közönséges atomtöltet, na ezt pottyantsák a közepébe, jó mélyre, hogy repedne meg a föld kérge, és öntené el a magma az egész kibaszott magyar államot az összes elcseszett, népnyúzó, ultrabürokratikus törvényével és törvény-végrehajtójával együtt, mert ennél a világra bűzlő szarkupacnál még a bazalttá dermedő magma, a vulkáni hamu és a visszahulló rádióaktív por is kedvesebb a lelkemnek, ámen.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vakablak.blog.hu/api/trackback/id/tr1638744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.09.06. 19:19:08

Ez gyönyörű volt. Katartikusan apokaliptikus.
Ámen!

vakablak 2008.09.07. 01:00:17

Jaj! És a történetnek nem is ott lett vége, ahol én hittem. Ide süss: aug. 28-án, csütörtökön adtam be a kérelmet (aka "bejelentést") a hivatalban. aug. 29-én, pénteken volt kint a szivar szemlézni. Szept. 2-án, kedden már meg is érkezett a hivatalos engedély, építhetem a sufnit. Másnap hívott kacagva a tervező: szept. 1-től a "bejelentési kötelezettség" határa 10m²-ről 50m²-re emelkedett egy törvénymódosításnak köszönhetően!

Tehát a hivatal maga a határidő előtt kettő munkanappal vagy nem tudott még a törvénymódosításról (ez esetben halálosan hanyag és/vagy inkompetens), vagy ha tudott, akkor csak simán hagyta, hogy beadjak egy olyan kérvényt (és fizessek érte 10.000Ft-ot), amely már az elbírálási határidő alatt okafogyottá válik (és ez esetben mocsok). Most őszintén, erre mit mondjak? Lásd mint fent.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.09.07. 13:18:55

Nem biztos, hogy szándékos rosszindulat, inkább csak "szimpla" nemtörődömség... persze ez se menetség.
Droidok.
Atomot nekik.

vakablak 2008.09.07. 13:27:55

Én is arra hajlok, hogy csupán nemtörődömség. Azonban ha adott esetben én volnék nemtörődöm, pl. pont fordítva volna az ügy, tehát a törvény úgy változott volna, hogy amit eddig engedély nélkül építhetek, azt pár nap múlva már nem, akkor a törvény nyilván teljes szigorával lesújtana rám, kiszabnák a vaskos büntetéseket. Ha a hivatal balfaszoskodik, akkor az ugye semmi. Tényleg atomot nekik :)

vakablak 2008.09.18. 22:27:47

Még két dolgot ehhez.

- Mint megtudtam, a kérdéses "törvény" valójában egy törvényerejű miniszteri rendelet, mely aug. 29-én, azaz egy nappal azután jelent meg, hogy én leadtam a hivatalban a kérelmet. Ilyeténképpen legalábbis a leadás napján még akkor sem tudtak volna figyelmeztetni, ha akarnak. Okés. Maga a rendelet-változtatás számos könnyítést tartalmaz, azaz egy csomó dolgot kivon a hivatal hatásköre alól, tehát egy rakat dolgot, amit korábban engedélyeztetni kell, azt mostantól már nem (na majd kaptok a pofátokra az Orbán-kormánytól, mellesleg). Ezek a könnyítések feltétlenül üdvözlendők: mennél kevesebb hatalma van a hivatalnak (és rajta keresztül az államnak) a polgárok magánéletére, annál jobb. Az viszont már kevésbé vicces, hogy a rendeletváltoztatás hatálya szept. 1-e, hétfő, és az előtte lévő pénteken szerez róla egyáltalán tudomást a köz (és maga a hivatal is). Ez nem normális állapot.

- A másik közlendőm, hogy ehhez itt semmi közöm: "A magyar közintézmények elleni fenyegetéseknek éles bombával adott nyomatékot egy ismeretlen." index.hu/politika/belfold/bomba080918/

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.09.19. 14:14:14

Nem is gondoltam, hogy te lettél volna... :)

AproV · http://internetalon.hu 2008.09.24. 08:34:19

Vakablak, miért nem engedély nélkül építetted a sufnit? (Nézzél körbe, mindenki ezt teszi.) Másrészt ELŐBB kell felépíteni, UTÁNA bejelenteni.

vakablak 2008.09.24. 10:55:58

Azért nem engedély nélkül építtettem, mert ahol lehet, igyekszem betartani a törvényeket. Az idevágó rendelkezések pedig úgy írják (most már csak _írták_) elő, hogy az építkezés előtt kell bejelenteni.

vrv 2008.09.25. 00:01:56

Ámen
Szivemböl szóltál, én egy szocpol felfüggesztés önkori hitel visszafizetésén vagyok túl, kb hasonló érzéseim voltak de ez a fergeteges megfogalmazás....:)ez nekem nem ment volna

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.12.08. 01:07:58

Teljesen, és tökéletesen igazad van!

díjhitelező 2012.04.05. 11:18:01

Jól bepöccentél... :)
Katasztrófális dolgok vannak.

mediacapic 2012.07.04. 17:50:54

Akkor most világos, h mi a fasz***rt tartunk kb 800 000 kibeb*** közalkalmozattat a mi befizetett adónkból?????

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2012.07.04. 22:10:08

Kicsit elszakadt a cérna a végére, nem? :D De megértelek. Csak, hogy tudd, biztos lesz egy idióta, aki az utolsó bekezdésedért feljelent valamelyik másik sóhivatalban, hogy te a szent és sérthetetlen MAGYAR (igen, csupa nagybetűvel) országot meg akarod semmisíteni. :D

almodhi 2012.07.04. 22:59:56

Egy időben, amikor olyan ügyintézős volt az életem, mindig volt nálam 4 db. fénykép és egy készlet illetékbélyeg.
Ha azokra a meghökkent, csalódott arcokra gondolok, mindig valami kellemes bizsergés fut végig a gerincemen...

MorTitkárság 2012.07.05. 09:54:43

Nos igen. Általában ami elmondható:
A közalkalmazottak, köztisztviselők viszonylag ritkán tanúsítanak valódi érdeklődést a munkájuk iránt, inkább a "nyugdíjig tartó" stabil állás és a - valljuk be - viszonylag magas, a vállalkozói szektorban ritkán elérhető fizetés lehetősége vonzza ezeket a díszpéldányokat a pályára. Ennek következtében hanyagok, trehányak, érdektelenek, sokszor nemhogy a hamarosan hatályba lépő, de még a már hatályban lévő jogszabályokkal sincsenek tisztában.

Ebben azért valamelyest a jogalkotás hibája is benne van: olyan gyorsan változnak alapvető jogszabályok, hogy szinte napról napra tanulhatjuk újra azokat. Ez nem menti a T. Ügyintéző katasztrofális hozzáállását, nem is annak szántam, csak egy kis adalék a teljes történethez.

(Második adalék, de ezt csak halkan, hogy ne trollkodjam tele a topicot: "törvényerejű rendelet" - ilyen már nem létezik, az ún. "átkos" találmánya volt ez, amikor a törvényeket jogalkotó szerv híján nem lehetett meghozni ;) A miniszteri rendeletek a hierarchiában bőséggel a törvények alatt vannak.)

nyuszisza 2012.07.05. 13:10:25

Hát, az általában elmondható magas fizetésről: több, mint 10 éve csináljuk ezt a párommal, és csak azért kapunk kézhez 150ezret/fő havonta, mert van 3 gyermekünk, és így (most éppen) nem adózunk. 2 gyerekkel 100 körül lennénk. Persze, hogy a vezetők mennyit kapnak, nem tudom.
Aki pedig azt hiszi, öröm az egymásnak ellentmondó és értelmetlen törvényeket betartatni, az nagyot téved. A helyzet lesújtó, de erről nem az ügyintézők tehetnek.

vakablak 2012.07.05. 13:31:35

@mediacapic: @salapapa: @immortalis: @almodhi: @MorTitkárság: @nyuszisza:

Tényleg nagyon megtisztelő, hogy ennyien hozzászóltatok hirtelen, csak azt nem értem, hogy miként találtátok meg pont ezt a bejegyzést mintegy négy évvel annak keletkezése után?

nyuszisza 2012.07.05. 13:34:28

Hát, én egy közösségi portálon találtam rá megosztva. :D

vakablak 2012.07.05. 13:37:05

@nyuszisza: áh. :) Milyen kézenfekvő.

salapapa · http://salapapa.hu 2012.07.05. 13:43:19

@vakablak: szintúgy a fészbúkról találtam rád.
eleinte nyerítettem a stílusodon, aztán belegondoltam: basszus, engem hasonlóért varrtak be egy éjszakára, hogy "megnyugodjak" még 1988ban.
jaaaa... én biza' ki is mondtam mindent. :)
mondd magad szerencsésnek, hogy te nem tetted! :D

MorTitkárság 2012.07.05. 13:55:27

@vakablak: szintén fészbúk :D

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2012.07.05. 17:05:06

@vakablak: Ezért aztán ha valami változott időközben, akkor javítsad. Túl sok dolgod nem lesz. Egyébként szuperál a sufni?

vakablak 2012.07.05. 17:39:33

@ern0: Igen, a sufni legalább remekül szuperál, a helyi kivitelező cég kifogástalan munkát végzett.

Gentle_Man 2012.07.05. 22:49:05

Manapság már szerencsére semmiféle fölösleges adminisztrációt nem kell végezniük a köztisztviselőknek. Igenis nagyon fontos, hogy összeírassák a kórházak és iskolák lóállományát.
süti beállítások módosítása